Itt folynak el Karácsony Gergelyéknél a közpénzmilliók

Újabb szerződés Hann Endrééknek és Róna Dánieléknek, de kapott közpénzt a Freeszfe Egyesület is. Karácsony Gergelyék elfogadták a Budapest Brand Nonprofit Zrt. pénzügyi beszámolóját.

Győzött az az érv, hogy a Budapest Brand helyett inkább útfelújításra, hajléktalanellátásra, állatvédelemre, BKK-rendészetre költsék a főváros pénzét.
Pikáns téma lesz a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésének 21/d. pontja, amelyen a Budapest Brand Nonprofit Zrt. (BB) 2024. évi éves beszámolójáról tárgyalnak a képviselők. Már a tavalyi, 2023-ról szóló beszámoló elfogadásakor is kiderült, az egykori Budapesti Városarculati Nonprofit Kft., illetve a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ egyesüléséből létrejött cégnél nagyon lazán bánnak a közpénzekkel, de akkor még Karácsony Gergelynek jelentős többsége volt a közgyűlésben, így ebből az ügyből nem lett különösebb botrány.
Ezt is ajánljuk a témában
Újabb szerződés Hann Endrééknek és Róna Dánieléknek, de kapott közpénzt a Freeszfe Egyesület is. Karácsony Gergelyék elfogadták a Budapest Brand Nonprofit Zrt. pénzügyi beszámolóját.
A tavalyi választások után azonban megváltozott a politikai helyzet a Fővárosi Közgyűlésben, a főpolgármester kisebbségbe szorult, ráadásul Karácsony riválisa, Vitézy Dávid minden lehetőséget megpróbál kihasználni arra, hogy a riválisát sarokba szorítsa – nem egyszer tiszás segédlettel –, így az önkormányzat marketinggel, városarculattal foglalkozó cége is érthető módon komoly támadások kereszttüzébe került. Nem csupán a kormánypártok részéről.
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője nemes egyszerűséggel azt állította, sokkal fontosabb célokra kellene az önkormányzat pénzét fordítani, mintsem erre a társaságra.
Karácsony Gergely egy ideig ellenállt a nyomásnak, védte a BB-t, végül beadta a derekát, így Vitézy a Facebook-oldalán örömmel számolt be arról, hogy a közgyűlés döntése nyomán idén inkább útfelújításra, hajléktalanellátásra, állatvédelemre, BKK-rendészetre költ a főváros, hozzátéve, hogy „most ez nem tetszik azoknak, akik eddig sok tízmilliós szerződéseket, nyolcmilliós vezetői prémiumokat húztak ki, és így működtették a fővárosi marketingügynökséget – ők kiabálnak most hangosan”.
A Budapest Brand beszámolójából kiderül, hogy 2024-ben az üzemi (üzleti) hozama 2 milliárd 528,4 millió forint, ez 25,3 százalékos (mínusz 858,2 millió forint) csökkenést jelent 2023-hoz képest. A ráfordítás pedig 3 milliárd 21,6 millió forint, ami 4,1 százalékos (mínusz 129,2 millió forint) mérséklődés a bázisértékhez képest. Ez 493,2 millió forintos veszteség, amelyen enyhít, hogy a pénzügyi eredmény 19,6 millió forint, eszerint a cég 473,6 millió forintos veszteséget realizált tavaly.
Mindennek alapvetően az az oka, hogy a fővárosi önkormányzat a céggel 2024-ben éves finanszírozási megállapodást kötött, amelyben a feladatok 2024. évi ellátásához összesen 1 milliárd 319 ezer 989 forint működési támogatást biztosított, úgy, hogy 844 millió 185 ezer forint az önkormányzat 2024. évi összevont költségvetésében, 475 millió 804 ezer pedig a 2025. évi összevont költségvetésében szerepel. Ám a Fővárosi Közgyűlés tavaly decemberben elfogadta
Budapest 2025. évi összevont költségvetéséről szóló rendeletét, amely a cég 2024. évi közfeladatainak ellátására előirányzatot nem tartalmaz.
Ennek nyomán februárban – főpolgármesteri határozattal – egy egyoldalú jognyilatkozat született a finanszírozási megállapodáshoz kapcsolódóan, amely szerint a 475 millió 804 ezer forintot a főváros nem fizeti ki a cégnek. Ennek a támogatási összegnek a hiánya vezetett a BB 473 millió 600 ezer forintos veszteségéhez.
Kapcsolódó vélemény
Ez nem tetszik azoknak, akik eddig soktízmilliós szerződéseket, nyolcmilliós vezetői prémiumokat húztak ki. Ők kiabálnak most hangosan.
Egyébként a dokumentum szerint meglehetősen jó volt ennél a cégnél dolgozni, rendesen megfizetik a 63 munkatársat.
A személyi jellegű ráfordítások tavaly csaknem 810 millió forintra rúgtak, ebből a bérköltség 657,2 millió forint volt, ez 2,6, illetve 7,5 százalékos növekedés 2023-hoz képest, miközben kilenccel kevesebben tevékenykedtek itt, mint egy évvel korábban. A létszám csökkenése abból adódik, hogy a cég 2023-ban a Budapest 150 rendezvénysorozatra plusz megbízott munkavállalókat alkalmazott, akikre az elmúlt esztendőben már nem volt szükség.
A személyi jellegű ráfordítások egyébként az üzemi (üzleti) ráfordítások 26,8 százalékát teszik ki.
A cég 1 milliárd 266 millió 844 ezer forint értékben vett igénybe különböző szolgáltatásokat.
Csaknem 400 milliót költöttek rendezvényszervezésre (együttesek, művészek előadói tevékenységének, valamint program és rendezvényszervezés kapcsolódó költségei), több mint 258 milliót marketingre, 214,5 milliót bérleti díjakra.
Mindezek fényében nem csoda, hogy lapinformációk szerint Karácsony Gergely kezdeményezi a Budapest Brand Zrt. megszüntetését, a feladatait az önkormányzat más társaságai, szervezetei között osztják szét: a Budapest Kártya értékesítése – amely mintegy évi másfél milliárdos bevételt jelent –például ezentúl a BKK-hoz fog tartozni. Az imázscég januárban már kénytelen volt megválni munkavállalói többségétől, 30 főtől, és Faix Csaba vezérigazgató is távozik.
Mindezektől függetlenül dolgozik a Fővárosi Közgyűlés által február közepén felállított vizsgálóbizottság, miután súlyos korrupciógyanú is felvetődött a BB működése kapcsán; többek között az, hogy értelmetlen és felesleges tanulmányokat rendeltek meg, amelyeket azután a mesterséges intelligenciával írattak meg a megbízottak, ennek ellenére milliókat fizetett ki nekik a társaság. A testület ezeket az ügyeket igyekszik feltárni, de a több ülés ellenére sokra még nem jutottak. Ennek főleg az az oka, hogy egyes bizottsági tagok szerint
a Budapest Brand nem igazán működik együtt velük; csak lassan és nehezen küldi meg a kért dokumentumokat
– szerződéseket és mellékleteiket, pénzügyi, működési és közbeszerzési dokumentumokat, kommunikációs és marketing anyagokat, stratégiákat, piackutatási és kampányanyagokat, turisztikai megállapodásokat, a jogelőd cégek vezetőinek pályázati anyagait, illetve reklámszerződések teljes dokumentációját –, továbbá feltételeket próbál szabni, hogy milyen módon világíthassák át a működését.
De úgy tűnik, a bizottság tagjai sem egyöntetűen érdekeltek abban, hogy kiderüljön az igazság, főleg a DK-s Keszthelyi Dorottya, valamint a párbeszédes Barabás Richárd hátráltatja a munkát.
Nyitókép: Vitézy Dávid Facebook-oldala
Ezt is ajánljuk a témában
Az óbaloldal rejtegetni próbálja a sötét titkokat Budapest Brand mögött.